Impossible Foods is een startup die plantaardige burgers maakt die zelfs doorgewinterde vleesliefhebbers lekker vinden.
Het bedrijf was in maart al in onderhandeling met McDonald’s over hun burger, zo schrijft The Guardian. Het is onduidelijk hoe het vandaag de dag met die gesprekken staat.
David Lee, COO en CFO van Impossible Foods, vertelde aan Business Insider dat dit soort partnerships voor de hand liggen, omdat consumenten steeds meer op zoek gaan naar plantaardige oplossingen. Maar: het bedrijf kan pas dergelijke grote samenwerkingen aangaan als ze op grote schaal kunnen produceren.
“Wat ons tegenhoudt om samen te werken met een grote retailer is het feit dat we nog niet kunnen voldoen aan de enorme vraag die er al is”, zegt Lee, die gamebedrijf Zynga in 2015 verruilde voor Impossible Foods.
Het bedrijf wil niet dieper op de relatie met McDonald’s ingaan, maar zegt wel dat ze ‘continu in gesprek zijn met meerdere kwaliteitsrestaurants, distributeurs en ketens, groot en klein’.
Eerste giga-fabriek
Impossible Foods levert op dit moment zijn bekendste product - 'vlees' gemaakt van bloem, aardappelzetmeel, kokosolie en een 'geheim' molecuul afkomstig uit planten - aan acht restaurants in New York en California.
In maart kondigde het bedrijf aan zijn eerste grote fabriek te bouwen aan de Amerikaanse westkust. De fabriek zal in de loop van 2017 op zijn minst 450.000 kilo aan 'vleesloos vlees' produceren, ofwel vier miljoen burgers.
De nieuwe fabriek zorgt ervoor dat de productiecapaciteit 250 keer groeit. Hierdoor kunnen ze burgers aan meer dan duizend restaurants leveren en liggen ze binnen een paar jaar ook in de supermarkt.
Het is een interessante ontwikkeling die laat zien dat het bedrijf groter denkt dan alleen een niche. Toch moet Impossible Foods nog veel groter worden als ze ons huidige stukje vlees willen vervangen, iets wat ze wel ambiëren. Ter illustratie: op dit moment bevoorraden ze acht winkels, McDonald's alleen al heeft meer dan 36.000 zaken wereldwijd.
Pat Brown, oprichter en CEO van Impossible Foods, zei in 2009 zijn baan aan de Stanford-universiteit op omdat hij zag welke invloed veeteelt op de planeet heeft. Ongeveer een derde van het land in de wereld wordt gebruikt voor het houden van koeien, kippen en varkens voor de slacht. Dat zorgt grofweg voor 9 procent van de uitstoot van broeikasgassen.
Brown wil de invloed van de veeteelt op ons milieu tot een halt brengen door consumenten een betere optie te geven: een vleesloze 'compromisloos lekkere' burger.
Hoewel de burger niet binnen afzienbare tijd in McDonald's te vinden zal zijn, zullen we plantaardig voedsel steeds vaker tegenkomen. Zo groeide de verkoop van plantaardige producten, zoals amandelmelk, mayonaise zonder ei en vegetarische burgers, afgelopen jaar naar 4,7 miljard euro.
Lee is optimistisch over de gesprekken met de grote verkopers. Waarschijnlijk zal de consument de voedingsindustrie meer en meer richting het groene gebied duwen. Fastfoodketens willen aandacht besteden aan de inspanningen van Impossible Foods. Lee: "Ik denk dat iedereen die een lekkere burger serveert onderdeel moet zijn van het gesprek."
De Vegetarische Slager
Impossible Foods is overigens niet het enige bedrijf die zich op dit terrein begeeft. Ook het Nederlandse De Vegetarische Slager van Jaap Korteweg heeft een ambitieus doel: binnen twintig jaar de 'grootste slager ter wereld' worden.
In Breda bouwt het bedrijf een nieuwe fabriek, die medio april open moet gaan. Voor de fabriek haalde Korteweg, tevens de man van fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren, bij beleggers 2,5 miljoen euro op met een obligatielening.
De vraag is: wie gaat er winnen?